Biverkningar p-piller och artikeldatabas

Idag hade jag tänkt att jobba i ungefär två timmar, men fick bryta på grund av huvudvärk.
Datum: 19 oktober 2012 mellan klockan 15.30 – 16.20 & 20.30 – 20.50
Tidsåtgång: 1h

Idag började jag med att fortsätta läsa lite allmänt om p-piller. På sidan http://www.sakraresex.se/Preventivmedel/P-piller/ beskriv om östrogen och gulkroppshormon samt vilka biverkningar de båda hormonerna ger. Denna artikel tror jag att jag kommer ha nytta av senare, när jag har fördjupat mig mer i de negativa biverkningarna. Jag läste även om varför bloggaren Tyra Sjösted valde att sluta äta p-piller.   Dessutom hittade jag en intressant artikel från 2007, där Expressen skrivit om ett mirakel p-piller utan biverkningar. Detta skulle kunna finnas på marknaden 10 år senare hävdas det (år 2017). Artikeln finns att läsa här: http://www.expressen.se/halsa/p-pillret—utan-biverkningar/

Innan jag gav upp för huvudvärken hann jag även läsa några artiklar som ligger registerade i databasen Artikelsök. Där hittade jag några fler intressanta artiklar kring de moderna p-pillerna och deras alla brister. Nästa gång jag jobbar vill jag ta fram dessa artiklar igen och läsa mer om det.

När jag kl 15.49 idag läste Expressen artikeln (se ovan) hade de även gjort en undersökning. Under dagen (fram till 15.49) hade deras läsare svarat såhär:

Det skulle vara jätteinressant att läsa samma artikel om en vecka, bara för att se hur undersöningsresultatet har ändrats.

Nu ska jag försöka vila igen, så att jag är pigg för att plugga imorn… :(

 

Grundläggande om hormoner

Datum: 16 okt 2012  kl 13.20 – 15.55
Tidsåtgång: 2h 35 min

Idag började jag med att läsa i det kapitlet som handlar om hormoner i Biologi B boken. Jag valde att läsa detta för att ge mig själv en slags allmänkunskap när det gäller hormoner och för att senare, när det är dags för mig att försöka skriva föreläsningen, veta hur mycket som åhörarna ungefär kan om detta ämne. Naturligtvis kommer jag att behöva anpassa detta varje gång jag framför, men det kan vara bra att ha informationen i bakhuvudet. Dessutom var jag nyfiken och ville gärna veta vad mina klasskamrater vet/kommer lära sig om hormoner.

Därefter valde jag att fortsätta med mina frågor. Idag försökte jag kortfattat att svara på frågorna som: Har de olika p-pillren olika funktioner? Vilka? Vilka olika preparat finns? Vilken funktion tillför dessa preparat? Vilka olika biverkningar ger dessa preparat?

Det är inte alltid lätt att svara på frågorna direkt, och framförallt, det är inte lätt att försöka hitta rätt information. Källor som har gett svar på dessa frågor är ex: preventivmedel.nu , euroclinik.com , UMO.se , aftonbladet.se och dn.se .

Aftonbladet rapporterade i våras, efter ha interjuvat några flickor, om deras biverkningar och hur dessa hade förstört deras liv. DNs Insidan har också under ett flertal gånger nämnt detta. När jag är klar med mina frågor kommer jag att läsa artiklarna grundliggare – nu sökläste jag bara för att hitta svaren på mina frågor – för jag tror att det kan vara relevant. Bland annat vill jag undersöka mer om Organon ABs preparat Desolett.

Arbetet gick bra idag. Funderar på vad det är som ska lämnas in den 23/11, det står bara skrivet “Första inlämningen” och “krav på rapport”. Har kontaktat min handledare för att få reda på vad han egentligen vill att jag ska lämna in och i vilken form som han vill ha det.

Frågorna som jag har skrivit handlar grundläggande om stegen från allmänt om biokemi och ner till biverkningarna med p-piller. Jag insåg tidigare att om jag inte vet tillräckligt mycket om det grundläggande i biokemi innan jag fördjupar mig kommer jag att få det svårare. Idag har jag t ex lärt mig vad FSH och LH står för. Jag har även lärt mig mer om hur p-piller faktiskt påverkar menstruationen.

Inga tankar har förändrats idag sedan jag började. Projektplanen kommer jag nog att ändra lite på nästa gång.

 

Vecka 42 – mina mål

Datum 15 oktober 2012
Tid       08.00-08-10      tidsåtgång 10 minuter

1. Arbeta 5 timmar och 30 minuter
2. Ev Genomföra ändringar i projekplanen och anpassa den så att den stämmer bättre.
3. Göra klar samtliga frågeställningar om grundläggande biokemi, hormoner och ppiller.
4. Arbeta igen 1 timme och 20 minuter från förra veckan.
5. Alternativt: börja läsa ur boken “P-piller: fördelar, nackdelar, risker”.

 

Vecka 41 – mål genomgång

Målen för vecka 41 är:

1. Att arbeta 5,5 timmar.
2. Att läsa på internet om könshormoner och försöka reflektera kring det.

Mål nummer ett är inte avklarat. Jag jobbade 4 timmar och 10 minuter denna vecka, men målet var att arbeta 5,5 timmar. Detta innebär att jag har 1 timme och 20 minuter kvar från denna vecka, som jag får ta igen nästa.

Mål nummer två är halvvägs avklarat, jag har läst en hel del om könshormoner, men inte hunnit reflektera så mycket om det än.

Instuderingsfrågor…

Datum: 14 oktober
Tidsåtgång: 15.50-16.10 & 16.40-17.25                          1 timme & 15 minuter

Idag har jag försökt bevara mina tidigare frågor om biokemi, hormoner och p-piller. Detta är för att jag ska veta lite grundläggande om detta innan jag fördjupar mig på biverkningarna.

Svårigheter som jag har stött på är att det finns väldigt många källor, så det går åt en del tid till att avgöra om informationen är relevant och trovärdig innan jag kan bevara frågan.

Idag har jag jobbat med att besvara frågorna: Vilka funktioner har könshormonerna i kroppen? Vilka könshormoner finns redan i kvinnokroppen? Vilka könshormoner tillför vi när vi äter p-piller? Finns det olika sorters p-piller? Vilka?.

För att hitta fakta så att jag kan översiktigt och kortfattat sammanställa detta i ett dokument har jag använd internetsidor som lakemedelsverket.se, preventivmedel.nu, http://www.euroclinix.se (som säljer p-piller på nätet!) & 1177.se.

Hittills har jag lärt mig mer om könshormonernas funktioner, vilka könshormoner som redan finns i kroppen och vilka könshormoner som vi tillför när vi äter p-piller. Dessutom lärde jag mig att det finns 20 olika p-piller, och att dessa innehåller olika mycket av olika ämnen, så att de fyller olika funktioner utom deras huvudfunktion.

Jag har fått mer förståelse för hur kvinnokroppen reagerar när ett hormontillskott, i detta fallet p-piller tillförs. Jag tycker att jag allmänt har lärt mig mer om hormoner och deras funktioner i kroppen.

 

 

Ny idé för metod

Den 13 oktober 2012 kl 14.40 – 15.45
Tidsåtgång 1 timme och 5 minuter

Jag har under en tid funderat över hur jag ska lägga upp informationssökandet, så att jag får rätt baskunskaper, innan jag fördjupar mig. Resultatet blev detta:

Jag hade bara skrivit i min projektplan att jag ville ha grundläggande kunskaper i biokemi och om hormoner och P-piller. Men vad innebär egentligen det? Vad behöver jag göra för att få grundläggande kunskaper? Vilket material ska jag använda?

Jag insåg direkt att jag antagligen behöver fräscha upp mitt minne från lektionerna i biokemi. Därför står överst på båda listorna att jag ska läsa kapitel biokemi i både Kemi A & B och Biologi A & B kursen. Dessutom kommer jag att behöva gå igenom mina egna anteckningar.

Sist jag arbetade började jag på en lista med frågeställningar om biokemi, hormoner och Ppiller. Här komemr mina 19 frågor, som jag ska försöka besvara så utförligt som möjligt:

Biverkningar vid användning av p-piller

1.       Vad är ett könshormon?
Hormoner som bildas i äggstockarna hos kvinnorna och i testiklarna hos män. Östrogen och gulkroppshormon bildas i äggstockarna. Äggceller och bröstkörtlar utvecklas genom hormonerna östrogen och progesteron.

2.       Vilka funktioner har könshormonerna i kroppen?

3.       Grundläggande biokemiska kunskaper om våra könshormoner.

    1. 4.       Vilka könshormoner finns redan i kroppen?
    2. 5.       Vilka könshormoner tillför vi när vi äter p-piller?
    3. 6.       Vad är ett p-piller?
      Ett preventivmedel som används för att slippa bli gravid. Könshormonerna i tabletterna ser till att kvinnan inte får någon ägglossning och att det bildas ett slem som fångar upp spermierna. ( 9 okt http://www.ne.se/enkel/p-piller)
    4. 7.       Finns det olika sorters p-piller? Vilka?
    5. 8.       Har de olika p-pillren olika funktioner? Vilka?
    6. 9.       Vilka olika preparat finns?
    7. 10.   Vilken funktion tillför dessa preparat?
    8. 11.   Vilka olika biverkningar ger dessa preparat?
    9. 12.   Hur ändras kroppen av dessa preparat? Lång sikt.
    10. 13.   Hur ändras kroppen av dessa preparat? Kort sikt.
    11. 14.   Vad innehåller dessa preparat?
    12. 15.   Vilken funktion har de i kroppen?
    13. 16.   Vad händer i kroppen när vi tillför dessa preparat?
    14. 17.   Vilka är de vanligaste biverkningar vid användning av p-piller?
    15. 18.   Finns det olika biverkningar om man använder ett annat p-piller preparat?
    16. 19.   Finns det något preparat som inte innehåller några negativa biverkningar?

 

 

 

Könshormoner …

Datum: 9 oktober 2012
Tidsåtgång: 1h 25 min.                          13.20 – 14.45

Idag började jag med att göra en lång lista på alla mina frågor som jag vill försöka besvara med detta projekt. Jag tog utgångspunkt i min projektplan och försökte omvandla mina idéer till frågor som skulle kunna gå att besvara. Jag fick fram 19 stycken ganska omfattande frågor, som jag även började besvara. Idag använde jag mig av Nationalencyklopedin för att lära mig om könshormoner, deras funktion och allmänt om p-piller. För att jag ska kunna gå vidare senare i mitt arbete så bör jag ha grundläggande kunskaper inom detta ämne. Det bästa sättet att få detta tycker jag är att ställa frågor, ta reda på svaren och ställa ännu fler frågor. Dessutom tror jag att det kommer att bli lättare att läsa de två böckerna och de uppsatser som finns inom ämnet om jag har grundläggande kunskaper.

Svårigheter som jag har stött på är att jag har ont i huvudet, vilket gör att det blir svårare att koncentrera sig och att jag behöver läsa texterna fler gånger för att vara säker på att jag förstår.

Hittills har jag lärt mig lite mer om allmänt och hormoner, vilken uppgifter de har i kroppen och även lite mer om de kvinnliga könshormonerna.

Projektplanen speglas väldigt bra i de frågor som jag hittills har skrivit och läst om. I tidsplaneringen ligger jag något efter, men nästa gång jag sätter mig ner och jobbar har jag tänkt att uppdatera den lite, och även lägga in små luckor i fall att någonting skulle hända som inte var planerat.

Nu ska jag iväg och döma fotboll! :)

 

Pyssel med hemsidan…

Idag har jag lagt upp de äldre loggboksanteckningar, dvs flyttat dem från Fronter hit. Tidsåtgång ca 40 minuter. Har inte stött på några svårigheter.

Fråga till Nisse: Får jag lägga upp min projektplan, idéskiss och tidsplan här?